Tuotetoimittajat

Kurssikalenteri

Webkaupat

QTime on arkkitehtuuria hiuksille

Ilmiöksi noussut kampaamo QTime rakentaa vannoo Sassoon-tekniikan nimeen. Perustajat Ninni Mäki-Tuuri ja Sanni Wallén paljastavat nyt oivalluksiaan ajattomista kampauksista ja sosiaalisen median voimasta.

QTimen perustajat Ninni Mäki-Tuuri ja Sanni Wallén hallitsevat Sassoon-tekniikat. Oikeastaan heitä pitäisi kutsua hiusarkkitehdeiksi.

Helsinkiläisen Qtimen sisääntuloaulaa hallitsee paitsi veistoksellinen työpiste, myös seinänkokoinen Vidal Sassoon-klassikkokuva vuodelta 1965: tuttu epäsymmetrinen bob. Paitsi että kuva ei ole alkuperäinen, vaan omaa tuotantoa. Jättiläismäisen kattovalaisimen valkoinen sisäpintakin on täynnä kuvia menneiden vuosien in-house tuotannosta.

Kesällä 2012 avatusta parturi-kampaamosta on tullut ilmiö. Ainakin vakiasiakkaat kertovat, etteivät voisi kuvitellakaan leikkauttavansa hiuksiaan muualla. Yksi kertoo olevansa ”koukussa”. Toinen toteaa QTimen olevan tärkein tyyliinsä vaikuttava tekijä. Kolmas sanoo saaneensa ”parhaan leikkauksen ikinä”.

Liikkeen ilme on minimalistisen pelkistetty. Täällä pääosaa esittävät hiukset.

Sassoon on kaikki

Perustajat Ninni Mäki-Tuuri ja Sanni Wallén ovat tunteneet toisensa pitkään, jo koulun yläasteelta. Ammattiin valmistuttiin samasta ammattikoulusta Hyvinkäällä. Varsinainen läpimurto alalle tapahtui Jari Laamasen Helsinkiin perustamassa Prof Helsingissä. Siellä Ninni eteni Advanced Stylistiksi ja Sanni Top Stylistiksi. Molemmat ovat valmistuneet Beauty Colorsin värikonsulteiksi.

Ninni ja Sanni voisivat olla sukulaisia. Niin sujuvasti he täydentävät toistensa ajatuksia. Puhuessaan teknisen leikkauksen hienouksista ja Sassoonin kumouksellisesta merkityksestä hiusmuotoiluun, molemmat suorastaan hehkuvat.

Keskustelemme liiketilan alakerrassa. Seinää koristaa jättiläisgraffiti. Henkilökunnan sosiaalitilat voisivat olla rock-klubin takahuone. 

– Sassoon on kaikki! Jos emme olisi lähteneet syventymään tekniseen leikkaukseen ja värjäykseen, olisimme ehkä kyllästyneet nopeasti koko alaan, naiset vakuuttavat. 

– Hiusten teknisessä leikkauksessa ymmärrys syventyy jatkuvasti. Aina huomaa haastavansa itsensä ja pyrkivänsä parempaan. Onnistumisen ja oivaltamisen kokemukset vievät eteenpäin. Ja täällä me kaikki opimme toistemme töistä joka päivä, Ninni sanoo.

– Joo, ei tähän voi koskaan väsyä, Sanni täydentää.

Hius on hieno ja haastava materiaali, jota voi muotoilla ja ”veistää”. Pohjoismainen hius on tavallisesti ohuehkoa ja lasimaista, joten leikkauksen pitää olla viimeisen päälle. Yksityiskohdat näkyvät. 

– Kyllä, puolipitkät ja lyhyet hiukset edellyttävät pikkutarkkuutta ja täsmälleen hallittuja työasentoja, Sanni huomauttaa.

Aulatilaa hallitsevat omaa tuotantoa olevat Sassoon-kuvat. Niitä löytyy jopa veistoksellisen valaisimen sisäpinnoilta. "Olimme heti yksimielisiä miltä täällä pitää näyttää", Ninni ja Sanni kertovat.

Klassista modernismia

Sassoonissa kyse on kokonaisuudesta, jota kannattelee luja rakenne.

– Sassoon-tekniikoilla voi rakentaa kaikki mahdolliset muodot, Sanni jatkaa. 

Kuten funkkisajan arkkitehtuurissa ja Bauhaus-taidekoulun ajattelussa, muoto seuraa toimivuutta. Form follows function! Tulihan se sieltä. Ei ihme että QTimen tilat ja henkilökunta toivat heti mieleen arkkitehtitoimiston.

Liiketilan lähtökohtana näyttävät olevan ympyrä, neliö ja kolmio. Perusgeometriaan perustuva kokonaisuus on klassisen moderni. Toteuttajana toimi sisustussuunnittelija Minna Haapakoski

– Olimme heti yksimielisiä miltä täällä pitää näyttää. Meillä oli yhteinen visio, Ninni ja Sanni vakuuttavat.

Kokonaisuutta voisi vaikka luonnehtia ”minimalistiseksi funkkikseksi”.

Muoti vaihtuu, tyyli pysyy

Molempien mielestä Sassoon-tekniikkaa voi verrata pianonsoittoon. Kun perusteet ovat hanskassa, voi aloittaa luovan tulkinnan.

 – Sassoon keksi hiusten muotoleikkauksen. Ja se jos mikä oli tyylikumous. Sitä ennen hiuksia vain lyhennettiin ja tehtiin rullakampauksia. Tekniikan hienous on siinä, että asiakkaalle voidaan tehdä ”arjenkestäviä” hiustenleikkauksia. Saamme jatkuvasti kuulla, miten hyvin leikkaukset toimivat. Ja miten vaivatonta ylläpito on.

Sassoon-tekniikka on Ninnin ja Sannin mukaan osoittautunut luotettavaksi valinnaksi aikana, jolloin kaikki tuntuu olevan sekä mahdollista että muotia. Muotoleikkaus pitää sekalaiset tyylit ja trendit kurissa.

Samaan ajatteluun perustuvat niin japanilaisten muotigurujen mallistot kuin Giorgio Armanin pikkumustat. Kun kaavat ja leikkaus ovat mestaritasoa, vaate tuntuu ja näyttää ajattomalta. Eli klassikolta. 

– Muodit vaihtuvat, mutta tyyli pysyy, Sanni siteeraa Coco Chanelia.

Viime vuoden Särö-kokoelman vedokset sopivat kuin nakutettu kampaamon mustavalkoiseen sisustukseen.

Omat kokoelmat

Kaikesta näkee, että täällä osataan arvostaa omaa työtä. Seinillä upeita valokuvavedoksia viime vuoden Särö-kokoelmasta. Vuosikokoelma on yhteinen ja yhdistävä voimanponnistus.

Tämän vuoden lokakuussa juhlittiin liikkeen viisivuotispäiviä. Samalla esiteltiin uusi kokoelma nimeltä 100, itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi. Yksi vuosikymmen, 1920-luku, puuttui. Miksi?

– Se tuntui jotenkin liian ilmeiseltä, liian modernistiselta. Sen sijaan haluttiin kuvitella miltä Sassoon-leikkaus voisi näyttää vuonna 2020, sanoo Ninni.

Paras teko ikinä

Moni haastateltu asiakas kertoo saaneensa ensivaikutelman QTimesta sen nettisivujen ja blogin kautta. Upeat kuvat asiakkaista ja mielenkiintoiset trendipäivitykset ovat herättäneet halun tutustua paikkaan ”livenä”.

Kansainvälistä muotijulkaisua muistuttavasta nettikokonaisuudesta vastaa Karoliina Stauffer-Turkia. Hän on QTimen ainoa kuukausipalkkalainen. Viestintä-ja markkinointialan taustan omaava ammattilainen päivittää ja tuottaa sisältöä sivustolle reaaliajassa. Ja näyttää itse, kuinkas muuten, täydelliseltä Sassoon-mallilta.

– Kyse on erottuvuusstrategiasta. Sivustomme pitää yrityksen läpinäkyvänä ja helposti lähestyttävänä, tiivistää Sanni.

– Oman somevastaavan palkkaaminen oli yrityksemme paras teko ikinä, hehkuttaa Ninni. Nyt me saamme keskittyä kaikessa rauhassa siihen, minkä parhaiten osaamme, eli työskentelyyn ihanien asiakkaidemme kanssa.

Mainos

Uudet tuotteet katso lisää tuoteuutuuksia

Celeb Luxury Colorditioner kymmenessä sävyssä HeadBrandsiltä

Celeb Luxury Colorditioner kymmenessä sävyssä HeadBrandsiltä

Gem Lites Colorditioner on pigmentoitu, väriä säilyttävä ja vahvistava hoitoaine. 10 sävyä saatavilla HeadBrandsilta.
All Soft Mega sheet mask hiuksille Redkeniltä

All Soft Mega sheet mask hiuksille Redkeniltä

All Soft Mega sheet mask, intensiivisempi hiusmaskin muoto kuiville ja vaurioituneille hiuksille, on uusin lisäys All soft mega -sarjaan.
Työkalujen säilytysratkaisuja Duroylta

Työkalujen säilytysratkaisuja Duroylta

Säilytä föönit, hiusvärit, meikit ynnä muut reissussa laadukkaasti Duroyn kätevillä meikkipakeilla.
SEB Man -hiusten- ja parranhoitosarja Sebastian Professionalilta

SEB Man -hiusten- ja parranhoitosarja Sebastian Professionalilta

Sebastian Professional lanseeraa miehille suunnatun SEB Man -tuotesarjan, joka sisältää hiusten- ja parranhoitotuotteita sekä hiusten- ja parranmuotoilutuotteita.
Nyt HeadBrandsiltä: Gold Display Travel Sizes

Nyt HeadBrandsiltä: Gold Display Travel Sizes

Goldin suosituimmat tuotteet löytyvät nyt myös matkakoossa kauniilla esittelyalustalla. Sisältää 10 x 3 kappaletta 50 ml pakkauksia.

Mainos

Uudet näytökset

Radico-kasvivärien hehkua Kampaamo Silkkitukan hiusvärinäytöksessä

Radico-kasvivärien hehkua Kampaamo Silkkitukan hiusvärinäytöksessä

Kampaamo Silkkitukka Oulussa järjesti ensimmäisenä Suomessa Radico- hiusvärinäytöksen Ravintola Perlassa Oulusssa.
Täydelliset synttärit - Schwarzkopf yllätti ja lumosi

Täydelliset synttärit - Schwarzkopf yllätti ja lumosi

Paljon onnea Schwarzkopf! 120 vuotta tuli täyteen ja Tapahtumakeskus Koskenrannassa järjestetyt synttärit olivat sen mukaiset.
Wella Professionalsin ensimmäinen TrendVision Creative Retreat Experience

Wella Professionalsin ensimmäinen TrendVision Creative Retreat Experience

Wella Professionalsin kansainvälinen TrendVision 2018 vietettiin Lissabonissa, jossa kampaajia odotti täysin uudenlainen kokemus!
Salon International 2018

Salon International 2018

Perinteille uskollisesti järjestettiin tänäkin vuonna yksi Euroopan suurimmista kampaamoalan messuista, Salon International, ExCeLissä Lontoossa.
Glamouria ja luksusta Gold International Showssa Kööpenhaminassa

Glamouria ja luksusta Gold International Showssa Kööpenhaminassa

Muotitalo Gold järjesti Gold International Show -gaalaillan 800 kansainväliselle kampaajalle Kööpenhaminassa.

Mainos

Mainos

Kampaajaprofiilit

Johanna ja Tonny Hernesniemi

Johanna ja Tonny Hernesniemi

Design Paja on Johanna ja Tonny Hernesniemen yhteinen työpaikka, jossa kampaamo ja sisustusarkkitehtuuristudio yhdistyvät nykyaikaiseksi kokonaisuudeksi.
Aila Soliman

Aila Soliman

Viime joulukuussa Helsingin keskustaan avautui luonnonmukaiseen hiustenhoitoon ja hyvinvointiin erikoistunut liike Eco Beauty Wellness. Aila Soliman kertoo ekokampaamon aloittamisesta. Lue juttu:

Uudet videot katso lisää videoita

2-in-1 juhlakampaukset Regis Salonsilta

2-in-1 juhlakampaukset Regis Salonsilta

Tällä videolla brittiläinen Regis Salons yhdessä Creative Director Kieron Fowlesin kanssa luovat kaksi kampausta, jotka sopivat illanrientoihin tai busineslounaalle.
Shadow roots värjäystutoriaali - Jenny Strebe & Schwarzkopf Professional

Shadow roots värjäystutoriaali - Jenny Strebe & Schwarzkopf Professional

Tällä videolla Schwarzkopf Professionals näyttää yhdessä Jenny Streben, @confessionsofahairstylist, kanssa kuinka tehdä shadow roots balayage värjäys.
Jouluinen poninhäntä ghd:ltä

Jouluinen poninhäntä ghd:ltä

ghd näyttää tässä videossa kuinka luoda nopea mutta koristeellinen juhlakampaus kaikenikäisille asiakkaille loppuvuoden juhliin.
Long Hair Tutorial - Benjamin Martin

Long Hair Tutorial - Benjamin Martin

Taitava Benjamin Martin näyttää kuinka luoda kolme erilaista juhlakampausta, jotka sopivat myös häihin. Katso video täältä:
Yksinkertainen nuttura juhliin

Yksinkertainen nuttura juhliin

Katso tästä kuinka luoda yksinkertainen, mutta vaikuttava juhlava updo.