Tuotetoimittajat

Kurssikalenteri

Webkaupat

KC Professional - Vahva kotimainen haastaja

Näkymät yli 40:een metriin kohoavasta toimistotornista ovat huikeat. Tuntuu että KC Professionalin toimitiloista näkyy koko Helsinki ja ainakin puolet Suomea. Toimitusjohtajan ovi on auki. Seinälle kehystetty kunniakirja kertoo, että yritys on myös tänä vuonna Suomen innostavin työpaikka. Runsaan 40 työntekijän yrityksessä on ilmeisesti osattu tehdä moni asia oikein.

KC Professional - Vahva kotimainen haastajaKC Professionalin liikkeessä Kampissa.

Miraculos Oy:n liikevaihto näytti viime vuonna mukavalta: 16 miljoonaa euroa. Niistä 14 miljoonaa tuli kotimaan liiketoiminnasta. Asiakaskunta ja vienti ovat tasaisessa kasvussa. Ei siis ihme, että vierailijan kohtaama tunnelma yrityksessä on epätavallisen kevyt ja välitön.

”Kun ihmiset viihtyvät työpaikalla ja tuntevatolonsa hyväksi, se näkyy tuloksissa”, toteaa toimitusjohtaja Jyrki Hakala.

”Olemme olleet pieni yritys ja siksi yrittämisen kulttuuri meillä on tosi voimakas. Olemme kaikki yhdessä se, miltä yrityksemme vierailijasta tuntuu.”

Hakalan kanssa on helppo olla samaa mieltä. Yrityksen sisäistä ilmapiiriä ja henkeä ei voi kopioida. Olipa bisnes miten kovaa tahansa, firman sydämen on sykittävä samaan tahtiin sen työntekijöiden kanssa. Työpaikkaviihtyvyys on vahva kilpailuvaltti.

Toimitusjohtaja Jyrki Hakalan ikkunoista avautuu loistava tulevaisuus.Toimitusjohtaja Jyrki Hakalan ikkunoista avautuu loistava tulevaisuus.

”Pienellä yrityksellä” Hakala tarkoittaa 1997 veljensä Markun perustamaa Miraculos Oy:ta, hiusalan tuotteiden valmistajaa ja maahantuojaa. Joulukuussa 2014 ”Mirkku” siirtyi
suomalaisen perheyrityksen Transmeri Groupin omistukseen. Kaikesta päätellen tapahtuma sujui mallikkaasti. Transmeri oli ehtinyt valmistaa kattobrändi KC Professionalin tuotteita jo kymmenen vuotta Vantaalla.

Myyntilukujen perusteella voi vetää vain yhden johtopäätöksen. Miraculos on kotimaisten
kampaamoyrittäjien ehdoton suosikki. Suurimpien tukkureiden toimintaa arvioineessa puolueettomassa mielipidemittauksessa (2015) Miraculos on luokiteltu Suomen parhaaksi alan tukkuliikkeeksi.

Yleisesti ottaen kampaajat tuntuvat pitävän KC Professional -tuotteiden hinta-laatusuhdetta loistavana. Myös 14 myyntikonsultin ammattitaitoisuus saa kehuja. Monin paikoin heidän vierailujaan tunnutaan suorastaan odoteltavan. Kasvokkain tehdyt kaupat mielletään luotettavammaksi kuin nettiostokset. Samalla juodaan kahvit ja vaihdetaan muitakin kuulumisia. Suomessa pidetään entisistä tavoista, vaikka muuten moderneja ollaankin.

KC Shop on täydellinen väriapteekki.KC Shop on täydellinen väriapteekki.

Tuoteklassikko

Yrityksen läpimurto markkinoille oli 1999 lanseerattu tuotesarja Four Reasons. Ajankohdan kuluttajatutkimuksen mukaan kymmenestä asiakkaasta seitsemän osti hiustuotteensa päivittäistavarakaupasta. Suurin syy oli hinta. Uuden tuotesarjan tarkoituksena oli olla helposti lähestyttävä ja tulla ostetuksi kampaamosta.

”Kun takana ei ole mitään isoa kansainvälistä
yritystä, olemme voineet hinnoitella vapaammin ja tehdä nopeampia siirtoja”, toimitusjohtaja Hakala toteaa.

”Voi sanoa, että meillä on kotikenttäetu. Asiakkaamme myös arvostavat tuotteiden kotimaisuutta.”

Mainostoimisto Bobin kulta-aikaan ajoittunut Four Reasons-sarjan pakkausdesign oli katu-uskottava. Graffiteihin, sarjakuviin ja rokkiin perustuva tuotegrafiikka hätkähdytti. Se rikkoi kirjoittamatonta säätöä siitä, miltä kosmetiikka-alan tuotteen pitää näyttää. Uudenlaiset pakkaukset suorastaan huusivat hyllystä.

Sarjan hinnoittelu oli niin sanotusti kohdallaan. Kilpailijoiden riveissä epäiltiin satsauksen kannattavuutta. Toisin kävi. Tuotesarjasta tuli yrityksen kulmakivi. Tai sanottakoon vielä selvemmin: Four Reasons on Suomen eniten myyty kampaamotuote. Kuluttajat tunnistavat sen. Ja tunnettua halutaan myös tunnetusti ostaa.

KC Professional - Vahva kotimainen haastaja KC Professional - Vahva kotimainen haastaja
KC Shopin tilat sijaitsevat Kampissa.

KC Professional-tiimin taiteellinen johtaja
Jonna Karjunen (vas.) on värivelho.

Asiakas tietää

”Toinen käänteentekevä tilanne oli 2007 kun lanseerasimme kestovärisarjan. Samassa yhteydessä palkkasimme heti lisää kouluttajia. Nyt meillä on maan laajin kouluttajaverkosto. Liikumme kentällä koulutus edellä ja tästä emme tingi”, tiivistää Hakala.

”Koulutuksen suhteen jokainen asiakkaamme on tasavertaisessa asemassa, olipa toimipaikka sitten missä päin Suomea tahansa.”

Värituotteen ostoon sisältyy koulutuslupaus. Parin viikon sisällä kouluttaja on jo paikalla. Väriasiakkaiden tuki ja KC Teamin lähes ympärivuorokautinen päivystys on keskeinen osa tuotekonseptia. Tästä kaikesta tekisi mieli käyttää ilmausta demokraattinen bisnes. Vain ja ainoastaan asiakkaiden liiketoimintaa palvelevat palvelut kannattavat – molemmin puolin.

”Tuomme markkinoille runsaasti tuotteita. Seuraamme tarkasti trendejä. Uusilla tuotteillamme on erittäin tarkasti määritelty funktio. Kaikki lähtee kampaajan näkökulmasta. Voi sanoa, että toteutamme herkällä korvalla kampaajien toiveita”, Hakala määrittelee.

”Ennen kaikkea haluamme helpottaa kampaajan arkea ja tuoda lisäarvoa tekemiseen.”

Asiakassuhde on ihmissuhde

”Meillä ei saa käyttää ilmausta ’mun mielestä’. Meillä asiat tehdään kampaajien speksien mukaan. Viime syksynä teimme laajan selvityksen ’unelmien värisarjasta’, johon saimme yli 800 vastausta. Siksi olemme juuri nyt kehittämässä sarjaa, joka on vastaus asiakkaiden meille esittämiin toiveisiin”, Hakala sanoo.

”Se lanseeraataan ensi syksynä.”

Asiakkaiden tyytyväisyyskertoimet ovat korkealla. Tämä käy ilmi kampaajiin keskitetystä otantatutkimuksesta. Sen mukaan tuotteiden ja palveluiden monipuolisuuden suhteen KC Professional on jo kolmatta vuotta Suomen kampaamojen brändiykkönen.
Toimitusten nopeus ja luotettavuus ovat tärkeitä vuorovaikutuksen työkaluja. Ne vaikuttavat suoraan yrityksen imagoon. Kaiken tämän voi tiivistää yhteen sanaan: asiakasuhde. Siihen pätevät samat asiat kuin ihmissuhteisiin yleensä. Suhteita täytyy hoitaa. Niihin liittyy myös paljon tunteita. Netti ei milloinkaan voi korvata kasvokkain tapahtuvaa kommunikointia yrityksen edustajan kanssa.

On melkoinen saavutus, että KC on onnistunut ylläpitämään asiakkaiden lojaliteetin aikana, jota hallitsevat kokeilunhalu ja visuaalisten vaikutteiden ylitarjonta. Asiakkaat tahtovat kokeilla ”uusia juttuja” kiihtyvään tahtiin. Nyt korostuvat tuotteiden luotettaviksi todetut tekniset ominaisuudet, jotka mukautuvat kulloisiinkin ajan hengen visuaalisiin vaatimuksiin.

”Haluamme pysyä ykkösinä ja haastajan roolissa. Kuten Teemu Selänne sanoi: sinä päivänä, kun on tyytyväinen saavutuksiinsa, loppuu kehitys. Se on tietysti vähän raastavaa, mutta näin se on”, kiteyttää Hakala.

”Pelkkä megatrendien seurailu ei riitä, vaan on oltava tämän alan sisällä, kampaamon lattialla. Sitä paitsi koko ala nuortuu vauhdilla. Kohta milleniaalit osallistuvat peliin. Ala on murroksessa, joten valppaana on pysyttävä.”

KC Professional - Vahva kotimainen haastaja

Mobiiliyhteisö

Yrityksen ammattilaissivustolla on yli 3000 asiakasta. Kysymykset ja vastaukset vaihtuvat kaiken aikaa. Kuvia postataan ja vinkkejä jaetaan. Väriasiakkaille tarjottu tuki näyttää toimivan likimain 24/7. Kouluttajat vastaavat kysymyksiin nopeasti, kellonajoista päätellen aina alle tunnissa. FB-sivustolla vallitsee yhteisöllinen fiilis ja asiakkaat vaihtavat kokemuksiaan. Homma näyttää toimivan omillaan.

Yrityksen työntekijöiden mobiiliviestittelyä seuraamalla huomaa, että työpaikan sisäisiä WhatsApp-ryhmiä riittää. Viestiketjuissa voi olla mukana niin monia henkilöitä, että ainakin ulkopuolinen ei enää pysty sanomaan, kuka on henkilökuntaa ja kuka asiakas. Illalla
myöhään mieleen tulevia ideoita laitetaan kuulemma jakoon välittömästi. Jokainen uusi kouluttajien luoma kampaus näkyy instassa.

Sinivalkoinen haastaja

Toiminnallaan ja tuloksillaan yritys on osoittanut olevansa sisukas ja vikkelä kotimainen haastaja globaaleille kosmetiikkajäteille.

Tällä hetkellä kehitellään kampaajille suunnattuja ja koulutukseen painottuvia verkkopalveluja. Tämän vuoden kuluessa netissä avautuu Hiuskauneuden Forum, joka tulee palvelemaan sekä kuluttajia että kampaajia. Useita kymmeniä kampaajia eri puolella Suomea on tavattu ja haastateltu henkilökohtaisesti. Samalla on kysytty millaisena he yrityksen kokevat?

”Eilen esimerkiksi eräs asiakkaamme käytti ilmausta sielukkuus”, kertoo viestintäpäällikkö Johanna Strömsholm.

”Minusta se oli ihanasti sanottu! Täällä vallitseva yhdessä yrittämisen meininki on välittynyt myös asiakkaillemme.”

Johanna ihastelee myös KC Color Luxima -värisarjan saamaa vastaanottoa.

”Kuin ihmeen kaupalla meillä on taas upea tekninen tuote, joka erottaa meidät muista. Sen mahdollistamat lopputulokset ovat todella kaikkea sitä mitä tämän ajan modernit asiakkaat haluavat. Todella upea on myös uusi Color Mask Art -suoravärisarjan sävykokoelma:
Gemstones collection”, Johanna hehkuttaa.

Siinä hän on oikeassa, eikä jää jälkeen hiuksistaan jotka ovat juuri saaneet uuden, liekehtivän värin. Ehkä ne kaiken lisäksi hehkuvat uv-valossa?

Teksti: Kaj Kalin
Kuvat: Kai Sairanen

 

Mainos

Uudet tuotteet katso lisää tuoteuutuuksia

Uusi muotoilusarja Goldwellilta - StyleSign

Uusi muotoilusarja Goldwellilta - StyleSign

Ei ole väliä kiinnostaako luonnolliset laineet, supermatta viimeistely vai vaikuttava volyymi; tämän hetken trendi ovat coolit lookit maksimaalisella rakenteella.
ghd glide - lämpöharja ammattilaisille

ghd glide - lämpöharja ammattilaisille

ghd esittelee nyt ghd gliden, joka on lämpöharja ammattilaisille, joka silottaa ja suoristaa kuivat hiukset nopeasti. Katso uutuus täältä!
Celeb Luxury Colorditioner kymmenessä sävyssä HeadBrandsiltä

Celeb Luxury Colorditioner kymmenessä sävyssä HeadBrandsiltä

Gem Lites Colorditioner on pigmentoitu, väriä säilyttävä ja vahvistava hoitoaine. 10 sävyä saatavilla HeadBrandsilta.
All Soft Mega sheet mask hiuksille Redkeniltä

All Soft Mega sheet mask hiuksille Redkeniltä

All Soft Mega sheet mask, intensiivisempi hiusmaskin muoto kuiville ja vaurioituneille hiuksille, on uusin lisäys All soft mega -sarjaan.
Työkalujen säilytysratkaisuja Duroylta

Työkalujen säilytysratkaisuja Duroylta

Säilytä föönit, hiusvärit, meikit ynnä muut reissussa laadukkaasti Duroyn kätevillä meikkipakeilla.

Mainos

Uudet näytökset

Schwartzkopfin varaslähtö kevääseen

Schwartzkopfin varaslähtö kevääseen

Talven keskellä Schwartzkopf tarjosi värikkään ja vauhdikkaan illan. Värikkäät ilmapallot ja mukaansa tempaavat tanssiesitykset nostattivat karnevaalitunnelman kattoon.
Tulevaisuuden ammattilaiset Taitaja2019 semifinaalissa

Tulevaisuuden ammattilaiset Taitaja2019 semifinaalissa

Nivalassa kisattiin tammikuun lopussa Taitaja2019 hiusmuotoilun semifinaalit. 36 hiusalan opiskelijaa suorittivat kaksi näyttötyötä mallin mukaan.
Ensimmäinen International Hairdressing Awards Madridissa

Ensimmäinen International Hairdressing Awards Madridissa

Madridissa nähtiin ensimmäinen International Hairdressing Awards, jossa nähtiin kimalteleva palkintojenjakogaala sekä inspiroiva runway näytös.
Uusi Optima-värisarja esiteltiin

Uusi Optima-värisarja esiteltiin

Helsingin KC Studio oli täynnä uteliaita ammattilaisia, kun upouutta Four Reasons Optima-värisarjaa esiteltiin.
NOTE. tsekkaa tulevaa

NOTE. tsekkaa tulevaa

Turkulainen NOTE. vietti ensimmäiset synttärinsä. Tunnelma oli riittävän outo, jotta pystyi olemaan varma, että kyse oli jostakin todella uudesta.

Mainos

Mainos

Kampaajaprofiilit

Guy Tang

Guy Tang

Hänellä on 1,8 miljoonaa tilaajaa YouTubessa, 2,1 miljoonaa seuraajaa Instagramissa ja oma ammattimainen värisarja nimeltä #myidenty - hän Guy Tang. Hair Magazine tapasi värien kuninkaan.
Jari Laamanen

Jari Laamanen

Onnellinen mies. Se on ensimmäinen vaikutelma Jari Laamasesta. Tämä kaveri kulkee omia polkujaan. Ei siis mikään ihme, että hän on kotimaisen hiusalan kouluttajalegenda.

Uudet videot katso lisää videoita

Kalanverkkokampaus - Sam Villa

Kalanverkkokampaus - Sam Villa

Sam Villa opastaa kuinka luoda kirjaimellisesti kalanverkolta näyttävä letti pään päälle.
Luo donitsiletti Sam Villan opastuksella

Luo donitsiletti Sam Villan opastuksella

Taitava Sam Villa näyttää kuinka luoda letti donitsin päälle.
2-in-1 juhlakampaukset Regis Salonsilta

2-in-1 juhlakampaukset Regis Salonsilta

Tällä videolla brittiläinen Regis Salons yhdessä Creative Director Kieron Fowlesin kanssa luovat kaksi kampausta, jotka sopivat illanrientoihin tai busineslounaalle.
Shadow roots värjäystutoriaali - Jenny Strebe & Schwarzkopf Professional

Shadow roots värjäystutoriaali - Jenny Strebe & Schwarzkopf Professional

Tällä videolla Schwarzkopf Professionals näyttää yhdessä Jenny Streben, @confessionsofahairstylist, kanssa kuinka tehdä shadow roots balayage värjäys.
Jouluinen poninhäntä ghd:ltä

Jouluinen poninhäntä ghd:ltä

ghd näyttää tässä videossa kuinka luoda nopea mutta koristeellinen juhlakampaus kaikenikäisille asiakkaille loppuvuoden juhliin.