Tuotetoimittajat

Kurssikalenteri

Webkaupat

Kymmenvuotias M Room - Paikka jossa jokainen on paras versio itsestään

Ilmiö jonka M Room on luonut miesten groomaukseen on vertaansa vailla ja siitä voisi kirjoittaa vaikka kokonaisen kirjan. Perustajat Petri Sipiläinen ja Toni Kylätasku ehtivät pitkän uransa aikana pohtia moneen kertaan, miksi markkinoilta puuttuu täysin miehille suunnattu parturikonsepti. M Room-ketjun synty kulminoituu Etelä-Koreassa pidettyihin partureiden MM-kilpailuihin ja siellä syntyneeseen ideaan, joka mullisti miesten parturissa käynnin.

M Roomin perustajat Toni Kylätasku ja Petri Sipiläinen
M Roomin perustajat Toni Kylätasku ja Petri Sipiläinen.

Petri Sipiläinen ja Toni Kylätasku perustivat parturiketju M Roomin vuonna 2008. Molemmilla on vahva parturitausta. Petrin isoäiti ja setä olivat partureita. Isoäiti oli aloittanut jo 30-luvulla Hämeenlinnassa.

Toni tuli vuonna 1994 harjoittelijaksi Petrin liikkeeseen. Molemmat kilpailivat aktiivisesti maajoukkuetasolla, Toni aluksi junnujoukkueessa. Miehillä oli aikaa tutustua,
kiertää maailmaa ja perehtyä parturin ammattiin. Neljä vuotta Petrin liikkeessä työskenneltyään nuori ja nälkäinen Toni perusti oman yrityksen. Kaveruus säilyi, vaikka Tonin lähtö näkyikin Peten kassavirrassa.

Parturien MM-kilpailuissa 1998 Soulissa kollegojen keskustelut alkoivat käsitellä parturi- kampaamokäytäntöjen olemusta. Pohdintojen keskiöön nousi miesten rooli asiakkaina.
Mitä mies haluaa? Visiot uudenlaisesta liikemallista kypsyivät. Ahaa!-oivallukset koettiin myöhemmin Tonin parvekkeella Tampereella.Tarinan tässä vaiheessa Petellä oli neljä kampaamoa ja Tonilla kaksi. Kokemusta ja näkemystä riitti. Ainakin yksi oli heti varmaa: uinuva ja marginaaliin ajettu parturin ammatti piti herättää talviuniltaan. Samalla voisi päivittää myös keskivertomiehen ulkonäön. Ja niin uskomattomalta kuin se nyt kuulostaakin: jokaiseen käyntiin tulisi sisältymään myös hiustenpesu!

Brändin olemusta etsimässä
Toimiala näytti tasapaksulta. Kaikkialla tarjottiin samanlaisia palveluja samanlaisin hinnastoin. Niinpä alettiin tutkia aloja, joiden liiketoimintamalleista voi oppia ja kehitellä uudenlaisen ansaintalogiikan. Tonin mielessä pyöri alusta alkaen jäsenyyskuvioon perustuva parturiketju ja franchiseyrittäjyys.

Kymmenvuotias M Room
M Roomin tilat ovat toimivat ja esillä on suomalaisia tuotteita.

Brändilupauksen pitäisi lisäksi olla niin vakuuttava, että se synnyttäisi lojaalin suhteen sekä M Roomiin että yksittäisiin parturiammattilaisiin. Vähän samaan tapaan siis kuin luksushotelleissa, joiden henkilökuntien palvelusuoritus edustaa sataprosenttisesti heidän työasuunsa kirjaillun logomerkin mielikuvaa.

Ensimmäinen verrokki oli kuntosalibisnes. Sen evoluutiota tutkimalla alkoi hahmottua myös M Roomin konsepti. Salit olivat siirtyneet sarjakorteista kuukausimaksuihin ja jäsenyyksiin. Sama kehitys näkyi joukkoliikenteessä. Aluksi rahastajat rahastivat – ja sitten kuljettajat. Kymmenen sarjan lipuista edettiin seutuliikenteeseen ja sen ”jäsenyyteen”. Kuukausimaksulla sai matkustaa niin paljon kuin sielu sietää.

Myös lentoyhtiöiden etuuskorttiajattelu oli yleistynyt ja monipuolistunut. Siltäkin suunnalta saatiin hyviä malleja. Hampurilaisketju McDonaldsin konsepteista puhumattakaan. Niinpä on enemmän kuin loogista, että herra nimeltä Ed Rensi oli sittemmin myös M Roomin hallituksen neuvonantajajäsen. Miehellä oli takanaan 35 vuoden ura McDonaldsin Pohjois-Amerikan toimitusjohtajana. Nähtyään M Roomin tilat Floridan Naplesissa, hän vakuuttui heti Sipilän ja Kylätaskun idean  toimivuudesta. Idea oli paitsi poikkeuksellinen, myös innovatiivinen.

Rensin monet hyvät periaatteet voidaan pelkistää lauseeseen ”Think globally, act locally” (Ajattele kansainvälisesti, toimi paikallisesti). Jokaisen McDonalds-yrittäjän oli oltava oman paikkakuntansa ja seutunsa Mr. tai Mrs. McDonald.

M Room täytti 10 vuotta Jonokone on keskeinen osa M Roomin konseptia
M Room täytti 10 vuotta. Jonokone on keskeinen osa M Roomin konseptia.

Oikeuksia korteilla
Kaiken lisäksi eräs Tonin asiakas oli ammatiltaan hävittäjälentäjä, joka halusi pitää hiuksensa millikuosissa. Niinpä hän kävi parturissa kahden viikon välein. Ja maksoi palvelusta kaksi kertaa vuodessa, juhannuksena ja jouluna. Tietämättään hän oli kaikkien tulevien M Room - asiakkaiden esikuva.

M Room - konseptin sydämessä on myös asiakkaille tarjottava vuosijäsenyys, jolla asiakas pääsee nopeammin palveluun jäsentasonsa mukaisesti. Jäsenasiakas saa myös palveluista alennusta ja eri jäsentasot sisältävät erilaisia palvelukokonaisuuksia asiakkaan tarpeiden mukaan. 

Korteilla voi keulia jonon ohi. Kadulta poikkeavat asiakkaat hoitaa jonokone. Systeemi tuottaa yritykselle rahanarvoista dataa siitä, kuinka kauan ja mihin aikaan asiakas jonottaa ja kauanko palvelu kestää. Mutta eivätkö platina- tai kultakortilla ohittavat sitten ärsytä kaikkia niitä, jotka olivat luulleet ilman ajanvarausta voivansa vain pistäytyä parturissa?

”Ihme kyllä ei. Luulin että reaktiot olisivat olleet vahvempia”, toteaa Sipiläinen.

”Kaikki tietävät homman nimen etukäteen. Asiakkaille kerrotaan klubikortin tuomista eduista, mm. jääkaapin virvokkeista. Näinhän tapahtuu myös lentokentillä. Lentoyhtiöt ovat tuoneet ohitusmallin arkeen. Niissäkin on businessluokka ja lounge-tilat erikseen. Ihmiset ovat jo tottuneet ostamaan oikeuksia.”

Lue loput M Roomin tarinasta Hair Magazinesta!

Teksti: Kaj Kalin
Kuvat:
Kai Sairanen 

  

Mainos

Uudet tuotteet katso lisää tuoteuutuuksia

Celeb Luxury Colorditioner kymmenessä sävyssä HeadBrandsiltä

Celeb Luxury Colorditioner kymmenessä sävyssä HeadBrandsiltä

Gem Lites Colorditioner on pigmentoitu, väriä säilyttävä ja vahvistava hoitoaine. 10 sävyä saatavilla HeadBrandsilta.
All Soft Mega sheet mask hiuksille Redkeniltä

All Soft Mega sheet mask hiuksille Redkeniltä

All Soft Mega sheet mask, intensiivisempi hiusmaskin muoto kuiville ja vaurioituneille hiuksille, on uusin lisäys All soft mega -sarjaan.
Työkalujen säilytysratkaisuja Duroylta

Työkalujen säilytysratkaisuja Duroylta

Säilytä föönit, hiusvärit, meikit ynnä muut reissussa laadukkaasti Duroyn kätevillä meikkipakeilla.
SEB Man -hiusten- ja parranhoitosarja Sebastian Professionalilta

SEB Man -hiusten- ja parranhoitosarja Sebastian Professionalilta

Sebastian Professional lanseeraa miehille suunnatun SEB Man -tuotesarjan, joka sisältää hiusten- ja parranhoitotuotteita sekä hiusten- ja parranmuotoilutuotteita.
Nyt HeadBrandsiltä: Gold Display Travel Sizes

Nyt HeadBrandsiltä: Gold Display Travel Sizes

Goldin suosituimmat tuotteet löytyvät nyt myös matkakoossa kauniilla esittelyalustalla. Sisältää 10 x 3 kappaletta 50 ml pakkauksia.

Mainos

Uudet näytökset

Radico-kasvivärien hehkua Kampaamo Silkkitukan hiusvärinäytöksessä

Radico-kasvivärien hehkua Kampaamo Silkkitukan hiusvärinäytöksessä

Kampaamo Silkkitukka Oulussa järjesti ensimmäisenä Suomessa Radico- hiusvärinäytöksen Ravintola Perlassa Oulusssa.
Täydelliset synttärit - Schwarzkopf yllätti ja lumosi

Täydelliset synttärit - Schwarzkopf yllätti ja lumosi

Paljon onnea Schwarzkopf! 120 vuotta tuli täyteen ja Tapahtumakeskus Koskenrannassa järjestetyt synttärit olivat sen mukaiset.
Wella Professionalsin ensimmäinen TrendVision Creative Retreat Experience

Wella Professionalsin ensimmäinen TrendVision Creative Retreat Experience

Wella Professionalsin kansainvälinen TrendVision 2018 vietettiin Lissabonissa, jossa kampaajia odotti täysin uudenlainen kokemus!
Salon International 2018

Salon International 2018

Perinteille uskollisesti järjestettiin tänäkin vuonna yksi Euroopan suurimmista kampaamoalan messuista, Salon International, ExCeLissä Lontoossa.
Glamouria ja luksusta Gold International Showssa Kööpenhaminassa

Glamouria ja luksusta Gold International Showssa Kööpenhaminassa

Muotitalo Gold järjesti Gold International Show -gaalaillan 800 kansainväliselle kampaajalle Kööpenhaminassa.

Mainos

Mainos

Kampaajaprofiilit

Trevor Sorbie

Trevor Sorbie

Trevor Sorbie on 50 vuotta kestäneen uransa aikana inspiroinut kampaajia ja partureita ympäri maailman ja perustanut hyväntekeväisyysjärjestön, joka auttaa sairauden takia hiuksensa menettäneitä.
Ara Koivula

Ara Koivula

Intercoiffuren pohjoismainen taiteellinen johtaja Ara Koivula kertoi kuinka Intercoiffuressa työstetään uusia kokoelmia, trendeistä sekä kampaamoalan tulevaisuudesta.

Uudet videot katso lisää videoita

2-in-1 juhlakampaukset Regis Salonsilta

2-in-1 juhlakampaukset Regis Salonsilta

Tällä videolla brittiläinen Regis Salons yhdessä Creative Director Kieron Fowlesin kanssa luovat kaksi kampausta, jotka sopivat illanrientoihin tai busineslounaalle.
Shadow roots värjäystutoriaali - Jenny Strebe & Schwarzkopf Professional

Shadow roots värjäystutoriaali - Jenny Strebe & Schwarzkopf Professional

Tällä videolla Schwarzkopf Professionals näyttää yhdessä Jenny Streben, @confessionsofahairstylist, kanssa kuinka tehdä shadow roots balayage värjäys.
Jouluinen poninhäntä ghd:ltä

Jouluinen poninhäntä ghd:ltä

ghd näyttää tässä videossa kuinka luoda nopea mutta koristeellinen juhlakampaus kaikenikäisille asiakkaille loppuvuoden juhliin.
Long Hair Tutorial - Benjamin Martin

Long Hair Tutorial - Benjamin Martin

Taitava Benjamin Martin näyttää kuinka luoda kolme erilaista juhlakampausta, jotka sopivat myös häihin. Katso video täältä:
Yksinkertainen nuttura juhliin

Yksinkertainen nuttura juhliin

Katso tästä kuinka luoda yksinkertainen, mutta vaikuttava juhlava updo.